Vrei doar un “webshop simplu”. Dar există așa ceva ?

    Foarte des, clienţii noi îmi spun ceva de genul “eu vreau doar un simplu magazin online”. Dar există oare aşa ceva ?

    Văd această concepție complet greșită în mai multe forumuri, şi pe grupuri de facebook, că o mare parte din antreprenorii care vând online, nu doresc să plătească pentru un webshop dezvoltat de un specialist cu experienţă în domeniu – ei nu înțeleg de fapt, de ce ar trebui să plătească un dezvoltator pentru asta – ci mai degrabă apelează la soluţii aparent gata făcute, la cheie, situri promovate ca fiind bune pentru orice scop cu ajutorul unor reclame de la care să pice falca,  şi aleg să lucreze pe platforme precum wix, shopify, etsy, weebly și altele similare.

    Acest comportament greșit este întâlnit în principal la directori, oameni de afaceri, antreprenori lipsiţi de experienţă în online, sau la oamenii lor de încredere, care cred că pentru orice serviciu digital sau online trebuie plătit doar ca în cazul abonării la cablu TV, plăteşti un abonament şi schimbi canalele cu o telecomandă și doar „ai acolo” totul la dispoziția ta.

    Imagine reprezentativa pentru e-commerce

    Imagine reprezentativa pentru e-commerce

    Dar realitatea este complet diferită. Un magazin online (webshop) nu poate fi prin definiţie simplist, în spatele unui magazin online care funcționează bine, se află de multe ori luni întregi de activitate de dezvoltare și necesită mai multă comunicare între dezvoltatori și antreprenori decât ar fi pregătiţi majoritatea antreprenorilor să ofere.

    Și atunci se opresc la wix şi weebly, acestea fiind promovate ca „simple”, își toarnă banii în soluţia nepotrivită, speranțele lor, timpul lor și apoi, aproape fără excepție, află că nu au găsit de fapt ceea ce și-au dorit, aceste platforme neavînd nici performanțe şi nici unelte potrivite, aşa cum li s-a făcut publicitate, și sunt frustrați și nedumeriți.

    Pînă la urmă, lumea magazinelor online se poate înţelege foarte simplu făcând o comparaţie cu cea a automobilelor. La fel ca în lumea auto, unde există Trabant și există Lamborghini sau Bentley, așa şi în lumea platformelor de magazine online (CMS-urilor), suitelor de management de conținut, weebly, wix, şi altele similare se încadrează la categoria Jiguli, Trabant, sau Fiatul 600 al anilor 80.
    Sunt interesante de văzut, dar cine mai circulă cu ele ?

    Un shop online însă trebuie să corespundă unui număr de cerinţe mult mai mare decât pare la prima vedere, iar un comerciant fără experiență – un antreprenor care vrea să vândă online – vede doar atât : au şi alţii magazine online şi vând bine cu ele, deci ar trebui să poată vinde şi ei, cu orice tip de magazin online, indiferent de cum e făcut.

    Mai mult, toate platformele amintite mai sus încearcă să-și vândă serviciile cu promisiunea făcută în reclame – de fapt, cea de închiriere a unei platforme parţial funcționale – conform căreia şi cel mai prost om de pe pământ poate folosi platformele lor, şi poate avea succes cu oricare din ele.

    Bineînţeles, aceste reclame nu vorbesc despre faptul că persoanele care sunt atrase de asftel de reclame înşelătoare, şi care ajung să folosească acele platforme în urma reclamelor respective, trădează de fapt în mod voalat o slăbiciune de caracter a lor, şi sunt de fapt batjocoriţi de reclamele care de fapt enunţă ceva de genul “vezi, şi cei mai proşti oameni pot să facă un site pe platforma asta, deci… e pentru tine, nu ?”.

    Să vedem cât de complex este pînă la urmă un „doar un simplu webshop”, pentru că majoritatea clienților noi spun că ei au nevoie doar de un webshop simplist, ceva care nu costă foarte mulți bani, dar merge rapid, fără cusur, arată bine și vinde marfă de foarte mulți bani, şi desigur, nu are nevoie de resurse umane, tehnice sau materiale, și să fie aşa… “cât-decât ok”.

    (Daţi-mi voie să nu intru în detalii despre ce poate însemna acest “ok” pentru fiecare dintre noi, că nu e cazul)

    Departe de mine să consider următoarea listă ca fiind una completă, doresc doar să ilustrez prin ea că nu există un „webshop simplu” sau magazin online simplist, un site web poate fi un webshop, sau poate fi simplu (simplist), dar NU ambele simultan.

    Sau hai să spunem că o pagină web poate fi simplă, dar atunci poate fi vorba de doar o pagină sau mini catalog de prezentare, nu despre un magazin online. În ceea ce privește funcționalitatea, legalitatea, logistica și administrarea, un magazin web trebuie să facă faţă mai multor cerinţe decât ar putea crede marea majoritate a antreprenorilor care vor să vândă online.

    Produsele

    Este perfect de înțeles că produsele trebuie să fie ținta fiecărui magazin, inclusiv a magazinului web. (De fapt acest lucru este greșit, realitatea este că CUMPĂRĂTORUL ar trebui să fie ținta, dar despre asta vorbim în cele ce urmează).

    Ce produse dorește să vândă magazinul web? Cărei pieţe se adresează produsul ? Ofertele companiilor de modă trebuie să abordeze lucrurile dintr-un unghi complet diferit faţă de firmele care comercializează piese auto, de exemplu.

    Antreprenorii care pornesc la drum în comerţul online, trebuie să răspundă la următoarele întrebări:

    Ce fel de produse am cu cel mai înalt grad de specificitate, pentru că contează foarte mult dacă ai doar „șosete de vânzare” sau „şosete dimensiuni 39-43, din fibre sintetice, în o mie trei sute de culori selectabile, cu încălzitoare interioare conectabile la USB şi personalizate cu etichetă proprie“.

    Există variante ale produselor mele ? (dimensiune, culoare, material, finisaj etc.)

    Doar 1 produs în 3 culori, 10 dimensiuni per produs = 31 de variante pentru webshop, fiecare variantă trebuie identificată cu cod unic al produsului, pentru cerințe logistice și administrative, contabile și legale.

    Are fiecare dintre versiunile mele de produs potențial, o fotografie de bună calitate, de înaltă calitate, din cel puțin 1-2 unghiuri diferite? (haine, cămașă, pălărie, electronică, geantă, încălțăminte etc.)

    Trebuie să-mi prezint produsul din mai multe unghiuri sau este suficient să afișez o versiune dintr-un singur unghi într-o fotografie și celelalte versiuni sunt de la sine înţelese? (de exemplu, șosete, eșarfe, ace de cusut etc.)

    Ar trebui ca versiunile de produs să funcționeze ca filtru în magazinul web? (de exemplu, vreau doar să văd un produs roșu, sau doar numărul 43 la pantofi, sunt interesat doar de brandul X și doar cele cu şiret?)

    Produsele mele necesită măsurători personale pentru utilizare ? În funcție de dimensiunile acceptate ale pieței mele vizate (de exemplu, dimensiunea engleză 48, European size XL = extra large, US size in cm sau inch, nu contează), este suficient de transparent graficul meu de măsurare (îmbrăcăminte, anvelope auto, încălțăminte etc., se aplică mai multor categorii de produse)

    În ce măsură va afecta greutatea produselor mele și greutatea variantelor la livrare? și prețurile curierului?

    Astea aşa doar la prima vedere, şi legat de produse. Să trecem la funcționalitatea „magazinului nostru simplu”. Toată lumea adoră să primească reduceri, şi toată lumea se simte bine când primește un cadou. În această privință, magazinul web trebuie să permită nişte funcţionalităţi logice şi logistice, şi trebuie să aibe deci mai multe funcţionalităţi implementate.

    Reduceri, cupoane, loialitate

    Întrebări la care trebuie să se răspundă :

    • Vreau să ofer şi reduceri în magazinul meu online?
    • Vreau să ofer şi cupoane cadou în magazinul meu online?
    • Vreau să ofer şi câte un cadou total gratuit clienţilor magazinului meu uneori?
    • Dacă răspunsul la oricare dintre întrebările de mai sus este da, atunci vor urma următoarele întrebări
    • Reducerile sunt întotdeauna valabile sau numai temporare?Există reducere la toate produsele sau doar la unele?
    • Reducerile la un produs pot depinde de clientul care achiziționează produsele, sau de un alt produs (upsell, cross-sell, pachet promo, etc.)
    • Două sau mai multe reduceri afişate la produse diferite influenţează sau nu una pe cealaltă (se pot cumula reducerile la mai multe produse, sau nu)?
    • Influenţează existenţa unor reduceri per produs, reducerea primită pentru o anumită sumă a cumpărăturii depăşită pe total ?
    • În ce măsură produsele cu reduceri afectează transportul gratuit pentru orice sumă finală? (permite sau restricţionează transportul gratuit)
    • Care este suma maximă a cupoanelor cadou ?
    • Cât timp sunt valabile tichetele cadou? (obligatoriu a fi folosite în termen de 30 de zile de exemplu, sau sunt finale, pot fi utilizate în orice moment?)

    Și acestea sunt doar câteva dintre lucrurile mici despre cupoane, reduceri, vouchere.

    Se poate dezvolta ideea mai departe, cu un cupon de reduceri de 10% cu valabilitate de o zi, trimis automat în ziua de naștere a clientului, cu un mesaj de genul „Eşti clientul nostru de un an de zile, iată o reducere de 10%”, sau „Vă mulțumim că ați cumpărat de X mii de euro de la noi, alegeţi în următoarele 3 zile din următoarele produse GRATUIT, cadoul nostru pentru dvs”, și multe altele.

    Magazinele fizice (în termeni americani, „cărămidă și mortar”, brick and mortar store) nu doar că nu știe mai nimic despre aceste aspecte, dar nici nu pun în aplicare sub nicio formă aceste idei, ca strategie comercială, ceea ce ne prezintă de fapt cât de îngustă e viziunea lor, şi că ei de fapt nu merită atenția și banii clienților și, prin urmare, chiar și cele mai mari lanțuri de retail internaționale încep să se lupte cu probleme grave, lipsa clienților, durabilitate și închideri în masă, din această cauză.

    (Inclusiv Biblia menţionează faptul că fără o viziune, orice naţiune va piere, iar în comerţ, afacerea este naţiunea, şi viziunea antreprenorului este cea care trebuie să o crească şi să o întreţină).

    Haideți să mergem mai departe cu funcționalitatea „magazinului nostru simplu”.

    Fidelizare – loialitate, management de marcă, (brand management).

    Întrebări la care trebuie să se răspundă

    • În calitate de companie, vreau să le mulțumesc clienților mei cu un card de fidelitate pentru că fac cumpărături în mod frecvent în magazinul meu?
    • Dacă da, câtă reducere va oferi cardul de fidelitate?
    • Fiecare client va primi acelaşi discount de fidelitate, sau procentul va fi în funcţie de valoarea tranzacţiilor din istoricul clientului ?
    • Cardul de fidelitate ar trebui să ofere o reducere permanentă, prin urmare cum tratez acele cumpărături făcute cu carduri de fidelitate, care includ deja alte produse cu discount primite din alte motive (reduceri de preţ periodice de ex.)?
    • Pot face o modificare manuală (introdusă de operator) la o comandă pe care a plasat-o deja clientul, pentru a vinde produsele din comandă la un preț unic, mai mic, pentru clientul meu X sau Y?

    Acum, dacă „magazinul nostru web simplu” e dotat cu toate funcţionalităţile care să satisfacă aceste nevoi logistice reale amintite pînă acum, atunci trebuie să le şi atrag atenţia clienţilor mei asupra acestora, printr-o  reclamă afişată undeva, sperăm pe webshop în sine, și atunci intervin alte întrebări legate de design, la care trebuie să se răspundă, și aspectele cărora magazinul online trebuie să se conformeze

    Design inteligent,  și inteligență artificială

    Cele mai importante produse trebuie să le pot evidenţia cumva, cu un banner, o animaţie, un videoclip, sau în alt mod.

    Trebuie să pot prezenta promoţiile periodice vizitatorilor mei pur accidentali, precum și clienților mei obișnuiți, cu bannere, notificări push, campanii de email marketing (apoi vine o litanie întreagă de reguli de respectat la înscrieri la newsletter, dezabonări și alte politici GDPR).

    Produsul cel mai des cumpărat, cel mai redus cu ultimele X piese, trebuie să-l pot așeza sub „nasul”, „în fața ochilor” vizitatorilor mei undeva, dar pentru asta, „motorul” magazinului web, trebuie să știe acest lucru, trebuie “să-mi spună” care sunt aceste produse și ar trebui să pot să aflu asta oricând,  în timp real

    Dacă am deja un client potențial sau existent care se uită la un produs din magazinul meu online, ar fi bine să îi amintesc în timp ce răsfoieşte printre produse, ce produse a vizitat recent, amintindu-i vizitatorului sau potenţialului client de intenția sa anterioară de cumpărare, dar pentru asta, ” webshop-ul simplu” ar trebui să știe şi acest lucru, să fie dotat şi cu această funcţionalitate.

    Și pe lângă cele enumerate până acum, ca dezvoltator web full-fledged care oferă servicii complete de la concepţie şi pînă la atingerea unor targeturi de vînzări reale, şi care a dezvoltat și lansat multe magazine online, trebuie să vă spun că există multe, multe alte lucruri mici pe care un magazin online trebuie să le știe şi să le respecte,  doar pe baza aspectelor pe care le-am menționat pînă acum. Şi cele menţinonate de mine nu sunt exhaustive.

    Dar acum să privim lucrurile dintr-un unghi puţin diferit. Să nu ținem cont doar de ceea ce dorim ca comercianţi (bine, vrem să vindem, să câștigăm mai mulți bani cu magazinul online), și nici doar ce este cel mai la îndemână pentru cumpărător (magazinul să fie rapid, ușor de navigat, adăugarea în coșul de cumpărături să fie cât mai evidentă şi uşoară, și comanda să fie finalizabilă cu cât mai mare uşurinţă, fără date inutile cerute la pasul de plată şi livrare, fără paşi inutili).

    Legislaţie şi drepturile cumpărătorilor

    Să aruncăm o privire la ceea ce spune legislaţia cu privire la protecția consumatorilor, legislaţia privitoare la protecţia datelor personale, dreptul comercial,  și să aruncăm o privire de ansamblu doar, asupra unor cerinţe la care acest „simplu magazin web” trebuie să corespundă.

    În primul rând, toate detaliile privitoare la relaţia operator/client, a companiei care desfăşoară comerţul online prin acest webshop, trebuie să fie publice, ușor de înțeles, atât din punct de vedere al calității produselor, al transportului, cât și al metodelor de plată („gateway-uri de plată”, metode de plată acceptate), clientul trebuie să fie informat în mod transparent inclusiv de măsura în care antreprenorul își asumă responsabilitatea pentru fiecare parte a procesului cumpărării, returului, plăţilor, rambursărilor, și în ce condiţii.

    Trebuie să specific condițiile de livrare, termenul pentru returnarea produselor (care poate varia în funcție de țara de destinație dacă livrez internaţional), condițiile în care poate fi returnat un produs defect, cine plătește returul (cumpărătorul va presupune întotdeauna că returul va fi plătit de comerciant, şi în majoritatea cazurilor, comerciantul presupune că returul va fi plătit de client), în cât timp vor ajunge la client produsele comandate, în cazul coletelor mai grele, va efectua compania livrarea efectiv pînă la uşă (uși, ferestre, mobilier, electrocasnice mai mari) sau în cazul echipamentelor mai complexe, va efectua şi montarea sau nu, și multe, multe alte lucruri mici care nu sunt evidente la prima vedere.

    Dincolo de asta, nu e totuna câtă securitate garantează magazinul meu online clienților sau oricăror informații personale pe care clienţii le introduc în bazele sale de date .Nu e totuna ce oferă găzduirea, „motorul”, managerul meu de conținut, care în realitate poate avea mii, uneori zeci de mii de fișiere (da, un magazin web constă din mii, alteori zeci de mii de fișiere la lansare, chiar și fără produse și date ale comercianților !), nu e totuna ce intenție au unii vizitatori (pentru că da, în lumea reală există şi persoane rău intenționate, hackeri, fraudatori, şi alţii de mentalitate similară, care nu vizitează magazinele online ca să facă cumpărături), nu e totuna la ce fișiere pot primi acces în spațiul meu de stocare, și nu e totuna cât de repede pot reacţiona în mod util,  dacă a apărut o breşă de securitate şi datele clienţilor au fost compromise în vreun fel.

    Nu e totuna pe ce infrastructură funcționează găzduirea web, cât de accesibilă este şi cum suportă eventualele surplusuri de trafic (BlackFriday, Paște, Crăciun, Ziua Îndrăgostiților, Ziua Femeii, etc.) și nu e totuna dacă traficul altor site-uri web și magazine web găzduite de acelaşi furnizor de servicii găzduire poate sau nu poate supraîncărca și încetini şi funcţionarea magazinului meu.

    Deși aceste aspecte nu sunt legate în mod direct de „motorul” CMS al magazinulul, sau cu alte cuvinte, nu magazinul web trebuie “să le ştie”, contează foarte mult dacă dezvoltatorul nostru web s-a gândit sau nu şi la aceste aspecte de scalabilitate şi securitate.

    În principal din cauza scurgerii de date de la Facebook, azi deja celebrul caz Cambridge Analytica, dar chiar și dinainte de asta, în Uniunea Europeană au fost legiferate nişte reguli stricte care reglementează colectarea informațiilor identificabile personal de la clienți, securitatea necesară stocării, activităţile şi modul în care aceste date pot fi  folosite, dar şi procedurile pe care companiile trebuie să le urmeze în cazul în care aceste informații ar putea intra în posesia unor actori nedoriţi (hackeri).

    Aceste legi specifică pînă şi gradul de securitate la care (ar trebui) partenerii terţă parte (serviciu de curierat, serviciu de validare a cardurilor de credit – gateway-uri de plată, agenți, instalatori etc.) să manipuleze datele clienţilor, şi toate acestea sunt aspecte de care al nostru “magazin online simplu” ipotetic trebue să ţină cont, şi trebuie să le facă cunoscute vizitatorilor şi clienţilor săi, în interfaţa sa.

    Desigur, cele de mai sus presupun şi existenţa unor posibilităţi de editare, actualizare, ştergere, rectificare efectuată asupra datelor respective, actualizări care pot surveni în urma unor modificări legislative, sau la cererea clienţilor, şi motorul magazinului online trebuie să ofere şi aceste posibilităţi de editare.  Şi e de preferat să le ofere fără să mai fie nevoie să apelăm din nou la dezvoltatorul web, la fel cum nu trebuie să apelăm la fabrica Mercedes de fiecare dată când ne schimbăm anvelopele odată cu schimbarea iernii în vară sau a verii în iarnă.

    Nu în ultimul rând, cumpărătorii ar trebui să aibă, de asemenea posibilitatea de a fi ţinuţi la curent cu prelucrarea datelor lor, să poată depune o solicitare împotriva prelucrării continuate pe viitor a datelor lor, sau să solicite ștergerea completă a datelor lor, la care compania trebuie să se supună, cu excepția cazului în care o astfel de ștergere a datelor ar fi o infracțiune în conformitate cu cerințele legilor comerciale și / sau contabile actuale în vigoare.

    Astea pe scurt, doar despre informațiile personale ale clienților, despre securitatea spațiului de găzduire, şi potențiale impedimente mai puțin evidente care pot apărea odată cu începerea operării unui magazin online.

    Pe lângă toate astea, magazinul nostru online trebuie desigur să fie accesibil de pe toate sistemele de operare şi dispozitive, desktop-uri, tablete, laptopuri, telefoane mobile, şi funcționalitatea magazinului și toate elementele enumerate trebuie să se păstreze, chiar dacă nu ca aspect, ci ca funcţionalitate, dacă se poate atât pentru vizitatori şi cumpărători, cât şi pentru administratori.

    Publicitatea

    După ce toate acestea au fost clarificate, şi fiecare dintre întrebările de mai sus are un răspuns specific, clar şi concis NOTAT, şi e clar ce şi cum vom face, haideți să mergem puțin mai departe, să analizăm „simplul” magazin web legat de SEO (Search Engine Optimization) și ROAS (rentabilitatea cheltuielilor publicitare măsurată în rulaj intrat faţă de sumele învestite).

    Pentru că nu contează cât de frumos, rapid, ușor de utilizat e magazinul meu, sau cât de în vogă este un produs pe care îl vând, dacă nu îl vede nimeni şi nu ştie nimeni că am produsul respectiv de vânzare, așa că, într-un fel sau altul, trebuie să pun magazinul și produsele sale în fața potențialilor vizitatori. Şi cel mai rapid și simplu mod de a face asta este să-i fac reclamă plătită. Singura problemă este că nici publicitatea în sine nu e totuna cum e făcută, şi ce vizez cu reclamele respective.

    La modul cel mai simplist spus, obiectivele de publicitate sunt (repet, la modul foarte simplist)

    • „branding” – vreau să fac ca brandul meu, marca mea, să fie cunoscută în piaţă,
    • „vânzări” – vreau să vând, nu îmi pasă dacă lumea cunoaşte sau nu marca mea,
    • „remarketing” – să colectez cumpărătorul deja parţial pierdut și să-l returnez în rîndul clienţilor fideli
    • „retargeting” – l-am avut ca şi vizitator, dar nu a cumpărat nimic, vreau să îl conving să revină și să cumpere ceva sau să devină un client fidel dacă este posibil.

    Și există multe moduri diferite de a defalca aceste obiective, în funcție de locul în care îmi găsesc persoanele targetate, unde expun anunțurile mele în fața lor, pe SERP adică vorbim de persoane care sunt deja interesate de produsele mele şi le caută pe motoarele de căutare (google, bing etc.) (SERP = “Search Engine Results Page”, paginile cu rezultatele căutării pe motoarele de căutare), sau pe baza de date demografice (vârstă, categorie de vârstă, educație etc.), pe baza obiceiurilor de comportament online, pe bază de interese potențiale sau declarate, pe platformele de social media relevante (facebook, google maps, twitter, pinterest, instagram, snapchat etc.) ?

    Aceste lucruri trebuie luate în considerare atunci când proiectăm și lansăm un „webshop simplu”, pentru că

    • fără un profil de social media, toate reclamele sunt mai greu de targetat și pot fi mai costisitoare
    • fără corelări corespunzătoare google (analitics, +, consolă de căutare), twitter, facebook, instagram, pinterest, disponibilitatea și recomandarea magazinului web sunt limitate chiar și cu cea mai bună publicitate. Platformele publicitare care se respectă nu recomandă nici cea mai bine plătitoare companie utilizatorilor săi, decât dacă acea companie se angajează şi cu o prezență activă în social media, iar mentalitatea „Am o companie, am produsele meu, vreau să vând” este punctată foarte negativ de acestea și îngreunează efectiv rularea campaniilor publicitare, crescând costurile şi reducând impactul acestora.
    • în absența unei întrețineri active a paginilor destinaţie a reclamelor, atât motoarele de căutare, cât și platformele de publicitate vor fi din ce în ce mai puțin prietenoase cu produsele noastre și cu magazinul nostru online, pentru că ele doresc întotdeauna să ofere cea mai relevantă, cea mai nouă şi benefică ofertă vizitatorilor lor.

    Și iată că am ajuns la momentul în care înţelegem de ce am spus la început că NU comerciantul care plătește pentru publicitate este cel mai important, ci CLIENTUL, utilizatorii motoarelor de căutare și al platformelor de socializare.

    Dacă nu pot opera magazinul meu web în aşa fel încât acesta să furnizeze un serviciu pentru nevoile specifice clienților mei, dacă nu am produse care să satisfacă o anumită  lipsă sau necesitate a clienţilor mei, și nu pot face acest lucru folosind o soluție tehnică potrivită cu ajutorul căruia să şi dau asta de înţeles motoarelor Google, Bing, Facebook etc., atunci voi cheltui pe publicitate inutil, activitatea mea de marketing se va asemăna cu cineva care merge la mare cu o barcă găurită, o singură vâslă, flămând și obosit, dar vrând să străbată Atlanticul.

    O vreme te poți zbate cu doar atâtea unelte la dispoziţie, însă va trebui să mă bazez pe noroc pentru a supraviețui. Dar marketingul nu este despre noroc, ci despre cunoştinţe (know-how) potrivite, dedicare, îngrijire, resurse umane, timp și bani, dar nu în ultimul rând, responsabilitate personală și competență.

    Întrebări la care trebuie să se răspundă

    • Cine sunt persoanele vizate de reclamele mele
      • persoane care ar putea fi deja interesate de produsele mele şi le caută pe motoarele de căutare, sau care sunt interesate în special de gama mea de produse
      • persoane care au vizitat deja magazinul meu online, dar încă nu au devenit clienţi (deloc!)
      • clienții mei care sunt deja cumpărători, dar de exemplu la cea mai recentă vizită au adăugat X produse în coș, dar nu au finaliizat cumpăratura de N zile
      • un client care obișnuia să cumpere în mod frecvent, dar de o vreme nu ne-a mai onorat cu cumpărăturile sale şi cu banii săi
      • acapararea clienţilor unor companii concurenţiale din nişe similare
      • vreau să-mi fac cunoscută compania, nu mă interesează în mod specific acum dacă vor cumpăra sau nu

    Acestea sunt doar primele aspecte de menţionat. Apoi, cu excepția primului punct, în funcție de publicul țintă pe care îl am, defalcăm mai departe, pe baza demograficelor, unde fac publicitate.

    • categoria de vârstă
    • educația
    • categoria de venituri
    • starea conjugală
    • lucruri preferate
    • posibile atitudini de politică socială sau socială
    • starea de sănătate

    și multe, multe alte lucruri la care tipul de “comerciant” care vrea “doar un simplu magazin web” ca să facă vânzare online, nici măcar nu ar vrea să se gândească.

    Bun. Dacă toate aceste aspecte sunt clarificate, atunci urmează nişte întrebări pur financiare, care aparent nu ţin de magazinul online în sine, ci de strategia şi capacitatea mea ca antreprenor, de a-i face reclama potrivită scopurilor mele de marketing.

    • care este suma pe care o pot investi pe lună, și cât timp pot face publicitate fără să vând (de exemplu, în branding, în funcție de mărimea pieței, fără publicitate făcută de 5.000-10.000 de euro nu are sens nici să se înceapă nici o campanie)
    • dacă nu mă gândesc la branding, care este suma pe care o pot cheltui pentru atragere unor potențiali cumpărători
    • care sunt costurile mele de funcționare pentru a realiza o vânzare
    • care este profitul meu după impozit pe o achiziție, în medie
    • care este valoarea medie a coșului în nişa mea, sau nişele foarte apropiate mie

    Pentru că, în funcție de acestea, este posibil să fiu nevoit să încerc să învăț cât mai multe despre publicitatea Google, cel puțin pentru a ști să derulez o campanie publicitară minimă, sau trebuie să angajez un profesionist pentru a rula o campanie publicitară rentabilă, profitabilă din punct de vedere material.

    Şi-acum, vă puteți întreba (sau m-aţi putea întreba) pe bună dreptate, stimate cititor, bine, dar ce legătură au cunoștințele astea de publicitate și targeting, banii investiți şi toate astea enumerate la publicitate. cu ceea ce ştie magazinul meu web?

    Pe scurt, are multe de-a face ! Pentru că în scopul urmăririi eficienței reclamelor, magazinul online trebuie să poată urmări vizitatorii de pe platforme media / platforme publicitare și să NU le confundă. Nu e sigur că la un moment dat voi rula doar un singur tip de reclamă, şi nu e totuna dacă în magazinul meu online voi putea sau nu urmări care vizitator de unde mi-a venit, a ajuns la destinaţie dintr-o reclamă bine targetată sau doar a ajuns întâmplător la mine, sau după câte interacţiuni cu reclamele mele a ajuns să şi cumpere, sau n-a cumpărat deloc.

    Un magazin online bun ar trebui să le „știe” toate astea.

    Dacă aţi citit pînă aici, sunt convins, stimate cititor, stimate antreprenor, comerciant, că a devenit foarte clar că nu există un „magazin web simplu”, și este clar că ceva de genul acesta nu poate fi automatizat cu un cost de aproximativ 20 … 25 de euro pe lună, aşa cum platformele sharecropper amintite mai sus proclamă în mod mincinos.

    Și sper că a devenit clar şi faptul că persoana, echipa, compania care “se poate ocupa” de un astfel de magazin web, atât de construcţia webshopului în sine, cât şi de partea de găzduire, şi marketing în totalitate, trebuie respectată şi remunerată corect nu doar pentru munca lor, ci și pentru cunoștințele deţinute, experiența, competenţa oferită, şi nu în ultimul rând bunăvoința lor în a trata compania noastră ca partener, şi nu doar ca un client din care se pot face nişte bani.

    Cu peste 30 de ani de experienţă în tehnologia informaţiei și în comerţ, şi peste 20 de ani de experiență de dezvoltare web şi aplicaţii şi programe software, trebuie să menţionez că atitudinea unor antreprenori și a celor care doresc să înceapă antreprenoriatul online, legat de secretele şi specificul comerţului online precum şi faţă de profesioniștii cu experienţă şi competenţă din domeniu, nu este una potrivită, şi comunitățile de la noi din ţară NU datorită lipsei resurselor financiare nu se află acolo unde ar trebui să se afle.

    Chiar dacă sunt indicatori de creştere al comerţului online, gradul de înapoiere enormă faţă de comerţul online din alte ţări aflate mai la occident de noi, este rezultatul unor atitudini necorespunzătoare, a concepții greșite înrădăcinate din auzite de la televizor, și lipsa unei responsabilităţi personale inadecvate.

    De fapt, suntem în urmă cu multe aspectele în ce priveşte comerțul online, faţă de polonezi, bulgari, estoni, slovaci, sloveni, fără să mai vorbim de comerțul online avansat german, austriac, spaniol, britanic sau poate american sau canadian.

    Ne dorim să fim la fel de mari ca Amazon, dar nu vrem să ne asumăm responsabilitatea pe care Jeff Bezos şi compania sa şi-o asumă, nu vrem să colaborăm cu atâția oameni și pentru atâția bani ca „cei mari” şi arhicunoscuți, și nu vrem să asimilăm cunoștințele pe care le aceştia le dețin.

    Cunoașterea este totuși putere și putem să progresăm doar dacă din când în când, chiar și în doze mici, dar înțelegând din ce în ce mai mult, ne putem asuma mai multe din aceste cunoştinţe, putem accepta o responsabilitate tot mai mare pentru noi înșine, pentru compania noastră, pentru activitățile noastre, pentru magazinul nostru online, ca şi „cei mari”.

    Așteptăm cu nerăbdare comentariile civilizate în caseta de comentarii de sub articol.

    Faci un comentariu sau dai un răspuns?

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *